Nieuwe hypotheek klanten zijn vaak belangrijker dan bestaande hypotheek klanten, althans zo lijkt het vaak. Hoewel hypotheekverstrekkers dit niet bij openbaar zeggen: ook in de hypotheekmarkt is een nieuwe klant vaak belangrijker dan een oude klant.
Als nieuwe klant, voorop gesteld dat u geen 'probleem-geval' bent, haalt men u graag binnen. Een nieuwe hypotheek, een nieuwe verzekering, een nieuwe spaarrekening etc..allemaal bronnen van inkomen voor de bank/hypotheekstrekker.
Aan een hypotheek en bijkomende verzekeringen en diensten wordt goed verdient. Het gaat om veel geld voor een lange periode, elke maand opnieuw 25 tot 30 jaar lang. Afhankelijk van de specifieke marktsituatie kunt u best onderhandelen in rentetarief, hypotheek-afsluit kosten, de keuze-periode waarbij u een variabele rente eventueel vast kunt zetten, en eventueel specifieke voorwaarden of afspraken. De externe hypotheekadviseur kan hier ook wat in betekenen, hij/zij beschikt over meer vergelijkingsmateriaal.
Natuurlijk handelt men volgens de algemeen vastgestelde kaders, maar het is niet zo dat er geen mogelijkheden zijn. Ook de hypotheekadviseur annex verkoper heeft wat speelruimte.
Bent u eenmaal binnen dan bent u bestaande klant en dan valt u in de regel in het vaste keurslijf. Ccontractueel voor langere tijd gebonden. De kosten om naar een andere hypotheek-aanbieder te gaan zijn hoog; de hypotheekverstrekker hoeft zich dan niet soepel op te stellen. U zult zien dat nieuwe hypotheek klanten regelmatig net een aantrekkelijker voorstel krijgen dan u als bestande klant bij een eventueel vervolg aanbieding van uw hypotheek (bijvoorbeeld bij afloop rentevaste periode).
Het lijkt erbij te horen.
Onderhandelen over uw hypotheek doet u vooral aan het begin, in de regel is er geen jaarlijks onderhandelrondje!